Menu

Úlohy prvního kola

První kolo soutěže již skončilo (září-prosinec 2016)

1. Úloha - E.T. kreslí

Za tuto úlohu lze získat 30 bodů

Věděli jste, že E.T. mimozemšťan umí také kreslit? Umí ovšem pouze několik málo příkazů. Jaké příkazy mu musíme dát, aby nakreslil čtverec? Na začátku je E.T vždy připraven kreslit na pravou stranu. Napiš co nejvíce možných způsobů, jakými může E.T. čtverec nakreslit. E.T. vždy začíná kreslit ze stejného bodu. Přes každou hranu čtverce může přejet jen jednou (když ale začne kreslit znovu po příkazu "Začni znovu", opět může přejet přes každou hranu čtverce jen jednou).

E.T. umí tyto příkazy (místo X lze doplnit číslo):

  • Začni znovu (E.T. se postaví do startovní pozice, která je stále stejná)
  • Opakuj X krát {do závorek napiš, co všechno se má opakovat}
  • Natoč se směrem doprava o X stupňů
  • Natoč se směrem doleva o X stupňů
  • Kresli X kroků vpřed

Příklad:

Příkazy pro nakreslení písmene L:
 Natoč se směrem doprava o 90 stupňů
 Kresli 10 kroků
 Natoč se směrem doleva o 90 stupňů
 Kresli 5 kroků

Řešením úlohy je napsat co nejvíce způsobů, jakými E.T. může nakreslit čtverec. Jednotlivé způsoby viditelně odděl, například odřádkováním.


2. Úloha - Davidova šifra

Za tuto úlohu lze získat 30 bodů

David si vytvořil svůj vlastní šifrovací program. Jak přesně slova šifruje nám neprozradil, ale víme, že používá dvě různé šifry za sebou. Slovo zašifruje a nově vzniklou šifru pro jistotu zašifruje ještě jednou, ale jinou šifrou.
Například ze slova AHOJ první šifrou vytvoří JOHA a druhou šifrou z JOHA vytvoří LQJC.
Program tedy postupuje takto: AHOJ->JOHA->LQJC
Pro šifrování použil abecedu v tomto složení:
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Řešení úlohy se skládá ze dvou částí - první částí je přesný postup, jak Davidův program šifruje slova a duhou částí je zašifrovat slovo ALGORITMUS do Davidovy šifry.


3. Úloha - Kreslím své jméno

Za tuto úlohu lze získat 40 bodů

V této úloze budete pracovat s vizuálním programovacím jazykem Scrach na internetových stránkách https://scratch.mit.edu. Tvým úkolem je zde pomocí libovolné postavy napsat své jméno, nebo přezdívku o alespoň 3 písmenech. Jak to uděláš je na tobě, hodnotí se především jednoduchost a praktičnost řešení.
Pokud si nevíš rady, použij video návody.

Video návod - jak začít
Video návod - jak uložit

Tipy!

Video - jak se vykreslí písmeno L
Video - jak může vypadat řešení

Nápověda - jak nakreslit kruh

Řešením této úlohy bude soubor s příponou "sb2"


Co všechno musí obsahovat e-mail s odpovědmi?

  • Libovolný textový dokument, který bude obsahovat:
    • Tvé jméno a příjmení
    • Název školy, na kterou chodíš
    • Třída, do které chodíš
    • Rok narození
    • Jméno a e-mail od tvého učitele, který tě dovedl k soutěži (pouze pokud soutěžíš v rámci školy)
    • A to nejdůležitější - číslo úlohy + tvé řešení úlohy
  • V případě jakýchkoliv dotazů nás můžete kontaktovat na e-mailové adrese, kterou naleznete ZDE
  • Odpovědi můžete odesílat také jednotlivě - po jednotlivých úkolech
  • Není podmínkou vyřešit všechny úlohy! Můžete vyřešit jednu, dvě, nebo klidně všechny
  • Aktuální stav bodů můžete sledovat ZDE
Lenka Glacová, Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, školní rok 2017/2018