Menu

Úlohy prvního kola

První kolo soutěže proběhlo (listopad 2017 - únor 2018)

1. Úloha - Kódování

Za tuto úlohu lze získat 30 bodů (+10 navíc za doplňující otázky)

V počítači je každý znak kódován zvlášť. Pomocí ASCII tabulky s českými znaky, kterou si najdeš na internetu, zapiš následující text do hexadecimálního kódu. Jednotlivé znaky odděl mezerou. Pozor na dodržení diakritiky.

V devět hodin jsem byl ve Wolf Hole. Ani tady to však nebylo příliš nadějné. Dennis Cantor byl asi tak starý jako ten dědek ze včerejška. Jenom trochu méně protivný. Něco koupit zřejmě chtěl, ale tohle mu bylo příliš drahé, tamto příliš dlouhé, tohle chlupaté a zástěry příliš pestré. Vyšel jsem k vozu, vzal slíbené blůzky a drcnul do Eileen. Nedá se nic dělat, musíš pomoct vydělávat!

Názorná ukázka řešení – zakódování slova “drcnul do Eileen.“
64 72 63 6E 75 6C 20 64 6F 20 45 69 6C 65 65 6E 2E

K řešení úlohy připiš způsob, jakým jsi při řešení úlohy postupoval, případně jaké by bylo možné použít vylepšení, aby byl postup co nejrychlejší.
Pokud chceš z této otázky získat bonusové body, zjisti, kdo je Eileen a jakou profesi vykonává vypravěč knihy.

Úryvek a obrázek z knihy Čisté radosti mého života, autor Jan Šmíd.

2. Úloha - Pošťák Šnuda

Za tuto úlohu lze získat 30 bodů

Jednoho dne, když byl pošťák Šnuda v práci, přemýšlel nad tím, jak si zkrátí cestu, aby mohl skončit co nejdříve. Podle obrázků si rozkreslil vzdálenosti jednotlivých míst z každého bodu do každého (čísla jsou v kilometrech). Jaká je nejlepší trasa pro Šnudu, aby jeho ujetá vzdálenost byla co nejmenší a zároveň aby každý bod navštívil právě jednou? Podmínkou je, že musí začínat i končit v bodě A.

Řešením úlohy bude nejlepší možná cesta a také argumenty, proč je právě tato cesta nejkratší.


3. Úloha - Mince

Za tuto úlohu lze získat 40 bodů

V peněžence máš neomezený počet mincí 20 Kč, 10 Kč, 5 Kč, 2 Kč, 1 Kč a vždy musíš platit tak, abys zaplatil přesně danou částku s co nejmenším počtem mincí. Například částka 17 Kč se zaplatí mincemi 10 Kč, 5 Kč a 2 Kč. Tvým úkolem je vytvořit program, který bude tento problém řešit za tebe a sám ti dané mince správně spočítá poté, co zadáš celkovou částku. Program budeš tvořit ve vizuálním programovacím jazyce Scratch na stránce https://scratch.mit.edu/. Předpřipravený projekt si stáhni ZDE. Jak by mohl vypadat výsledný program se můžeš podívat ZDE, ovšem fantazii se meze nekladou.

Video návod - jak začít
Video návod - jak uložit

Řešením této úlohy bude soubor s příponou "sb2"


Co všechno musí obsahovat e-mail s odpovědmi?

  • Libovolný textový dokument, který bude obsahovat:
    • Tvé jméno a příjmení
    • Název školy, na kterou chodíš
    • Třída, do které chodíš
    • Rok narození
    • Jméno a e-mail od tvého učitele, který tě dovedl k soutěži (pouze pokud soutěžíš v rámci školy)
    • A to nejdůležitější - číslo úlohy + tvé řešení úlohy
  • V případě jakýchkoliv dotazů nás můžete kontaktovat na e-mailové adrese, kterou naleznete ZDE
  • Odpovědi můžete odesílat také jednotlivě - po jednotlivých úkolech
  • Není podmínkou vyřešit všechny úlohy! Můžete vyřešit jednu, dvě, nebo klidně všechny
Lenka Glacová, Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, školní rok 2017/2018